ענף המסעדות הוא אחד הענפים התחרותיים והקשים ביותר. עלות השכירות גבוהה, חומרי הגלם יקרים, קהל הלקוחות הפכפך. גם תקופת הקורונה אינה מיטיבה עם הענף: מסעדות רבות נסגרו בסגר הראשון, וככל הנראה עוד רבות יבואו בעקבותיהן.
כדי להצליח בענף הזה (או יותר נכון, לשרוד), צריך להבין שאנשים באים למסעדות לא רק בשביל להתענג על אוכל טעים – הם באים בשביל החוויה. בדיוק בנקודה זו נכנס לתמונה הנושא של עיצוב מסעדה: האסתטיקה, האווירה והתחושה שמשרה המסעדה, משחקות תפקיד עצום בהצלחת המסעדה. אל תשכחו שאנחנו חיים בעידן הרשתות החברתיות וברור שהלקוחות שלכם ירצו להצטלם על רקע המסעדה "ולהשוויץ".
אם אתם מעוניינים לעצב את המסעדה שלכם, כדאי שתדעו שמדובר בתהליך לא קצר, שמצריך לא רק משאבים וזמן, אלא גם מחשבה רבה. לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם:
לפני הכל – בחרו קונספט
הלוגו של המסעדה, האווירה שבה והדרך שבה תעצבו את החלל – כל אלו ייקבעו בהתאם לתשובות לשאלות הבאות: לאיזה קהל יעד אתם מכוונים? איזה סגנון עיצובי הם אוהבים – מודרני? כפרי? קלאסי? במה הם עובדים? מהם הצבעים האהובים עליהם? איזה סגנון מוסיקה הם אוהבים? מה הם אוהבים לעשות בשעות הפנאי שלהם?
העיצוב צריך לפנות לקהל היעד הרלוונטי. למשל, אם אתם פונים לקהל צעיר, העיצוב צריך להיות בהתאם: רענן ו"בועט", עם צבעים נועזים ואמנות מודרנית.
כמה מילים על ריהוט – הריהוט של המסעדה צריך להתאים לקונספט של המסעדה – בין אם הוא מינימליסטי, כפרי, קלאסי וכדומה. לכן, שאלו את עצמכם מה הסגנון של המסעדה? התשובה צריכה לסייע לכם ולהשפיע משמעותית על הריהוט שתבחרו. חשוב להיות ממוקדים, כדי שבסופו של דבר לא תמצאו את עצמכם עם מגוון של פריטי ריהוט, שכל אחד נראה נפלא בפני עצמו – אך השילוב של כולם יחד, לא הרמוני וצורם.
אנו ממליצים לא להקריב נוחות למען היופי – אין ספק שהריהוט שתבחרו צריך להיות יפהפה – אך לא במחיר של וויתור על נוחות. אין טעם לבחור כיסא ש"ישבור" לכם את הגב לאחר 5 דקות ישיבה. כמו כן, לא מומלץ לבחור ריהוט מגושם שאי אפשר להזיזו. העדיפו ריהוט ורסטילי (שניתן לקפלו בעת הצורך), במיוחד אם מדובר בחלל קטן.
בנוסף, אל תתפתו להקריב איכות למען המחיר – באופן טבעי, תרצו לרכוש את הפריטים הזולים ביותר. עם זאת, הבלאי של רהיטי מסעדה הוא גבוה, כך שזול לטווח הקצר, עשוי להתברר כיקר לטווח הארוך – שחוק, בלוי. המילה כאן היא איכות ועמידות. הריהוט שלכם צריך להיות עמיד למדי וקל לניקוי – שכן הוא עתיד לשרת מספר רב של אנשים.
הקדישו מחשבה לבחירת הלוגו – אל תתפשרו
הלוגו שלכם עתיד לככב על הקירות, בתפריטים וכו', כך שכדאי לכם להיות בטוחים שאתם שלמים עם העיצוב שלו.
הקפידו על כניסה מסובבת ראשים
כידוע, רושם ראשוני הוא הקובע, והדבר הראשון שהלקוחות יראו הוא את חזית המסעדה. לכן הקפידו על כניסה מעניינת ומושכת, כאשר שם המסעדה מתנוסס עליה למרחק באופן ברור ובולט. הצבעוניות צריכה להיבחר בהתאם לקונספט של המסעדה. "כלים" שיכולים לעזור לכם למשוך לקוחות הם מוסיקת רקע, פרחים ועציצים, תאורה וכו'.
תאורה
רבים אינם מייחסים לתאורה כל משמעות, בעוד שבפועל בכוחה להעצים את יופייה של המסעדה (למשל, התאורה יכולה להפנות את תשומת הלב לחפצי נוי מסוימים) ולהסוות את פגמיה. כמו כן, ניתן להשתמש בתאורה כדי ליצור אווירה. למשל, מסעדה רומנטית יכולה להיות חשוכה למדי, עם תאורה נעימה ורכה באזור השולחנות.
סידורי ישיבה
יש להקפיד שסידור הישיבה יאפשר גם לצוות וגם ללקוחות להסתובב בחופשיות. שמרו על מרווח בין השולחנות, כך שהלקוחות לא ירגישו שדחסתם אותם כמו סרדינים.
דקורציה ופריטי נוי
עשו שימוש בתמונות ומראות: מראות יוצרות מראה מרווח ופתוח יותר. כמובן, כדאי למקם את המראות בחוכמה ולא מול מקומות שאתם לא ממש רוצים להסב את תשומת לב הלקוחות אליהם. תמונות יכולות להוסיף יופי למקום.
לא לשכוח מהשירותים – שירותים מוזנחים עשויים לרמוז על מטבח מוזנח. השירותים הם לא רק מקום להתפנות, אלא מקום שאפשר להפוך לחלל מעוצב. הקדישו מחשבה לשירותים – לעיתים קרובות זה האזור הכי נשכח ומוזנח במסעדות. עם זאת, מדובר באזור חשוב ביותר, שבעצם מעביר מסר חד וחלק ללקוחות שבאים להתפנות – אם השירותים כל כך מטונפים, אני לא רוצה אפילו לחשוב מה קורה במטבח? למרות שמדובר בשירותים ציבורים, אין להתייחס אליהם כשירותים ציבוריים, והם צריכים להיות אסתטיים ונקיים להפליא. לקוח שמועד על בריכת שתן – לא יחזור למסעדה שלכם.
כמה מילים לסיום
בנוסף לכל מה שציינו, אנו מציעים להקפיד גם על הדברים הבאים: דאגו כי המסעדה נקייה ללא רבב. דאגו שהווליום של המוסיקה לא יהיה צורם מידי ושהאורחים יוכלו לנהל שיחה בנועם. ככל שהאורחים ירגישו יותר בנוח, כך גדלים הסיכויים שיחזרו אל המסעדה בעתיד.

















